4 November 2012

TIGA CARA BERDAKWAH

Ada tiga cara berdakwah merangkumi hikmah kebijaksanaan, penyampaian nasihat dan kaedah berbahas mengikut kesesuaian sesuatu keadaan. Hikmah kebijaksanaan memerlukan mereka yang punyai ilmu mantap, jiwa halus, fahaman menyeluruh serta dapat menyelami jiwa dan pemikiran orang.

 Penyampaian nasihat secara berhemah pula mampu dilaksanakan oleh mereka yang mempunyai bahasa beradab. Kata-katanya dapat merangsangkan, menggembirakan dan juga menakutkan pendengar melalui gambaran serta penjelasan mengenai sesuatu perkara.

 Kaedah berbahas pula perlu digalas oleh mereka yang menguasai ilmu yang mantap, fahaman jitu dan pertuturan teratur supaya dapat memberi hujahan tajam menusuk akal dan kalbu.

 Ketiga-tiga cara ini mesti digunakan pendakwah untuk menangkis tuduhan dan kecaman kaum munafik melalui penjelasan terperinci bagi kefahaman umat Islam dan bukan Islam. Ia juga bertujuan memperbetulkan tanggapan, pandangan ataupun amalan yang menyimpang daripada ajaran Islam.

 Kemunculan fenomena baru seperti ajaran sesat, perbuatan bidaah adalah pembaharuan fikiran berlandaskan akal dan logika yang terbatas dipelopori oleh kaum munafik bagi menguasai minda serta jasad mereka yang lemah imannya.

 Semua penjelasan mengenai perkara duniawi dan ukhrawi sudah diberikan Allah SWT dalam risalahNya. Jika umat Islam tidak memahami risalahNya dan tidak mengamalkan ajaranNya sebaik-baiknya, mereka boleh diperalatkan oleh anasir Barat melalui propaganda mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan